fredag 17. mai 2013

Ikkje blomster men fargerikt bunadbilde

Gratulerer med dagen alle der ute! Det har vore ein fin dag som enno ikkje er over. Eg har så langt fått med meg det eg ønsker av nasjonaldagen: Korpsmusikk, taler på Vår Frelsers gravlund, barnetog med mengder av flagg og masse blide mennesker som hygger seg. Bildet er av ryggen på Hulda Garborg drakta som svigermor mi broderte omlag 1930. Vi kallar drakta "Nesten vaksen" for ho blir brukt av jentene i slekta når dei er 13 - 14 år. Eg hadde plagget framme i år fordi ei ung dame frå Afganistan hadde lyst til å feire dagen i norsk bunad og lån av drakta var aktuelt. Eg tenkte på svigermor som i tredveåra opplevde at Hulda Garborg drakta var eit provoserande klesplagg for mange, ho hadde likt at drakta no vart brukt av ei ung innvandrerjente!

2 kommentarer:

  1. Gratulerer :-) Heldige jenta som fikk låne så flott en drakt!

    SvarSlett
  2. Hei. Jeg fant bildet av hulda garborgdrakta di på nettet da jeg drev og lette etter opplysninger om en bunad jeg nettopp fikk og som min bestemor had sydd. Den ble sydd for ca. 50 år siden - muligens til meg eller min søster. Siden ingen av oss ville gå med bunad den gangen ble den hengende i et skap og den ser i dag ut som den er helt ny. Jeg vil gi den til barnebarnet mitt, men jeg mangler opplysninger om plagget. Du høres ut som du har endel kunnskap og jeg lurer på om du kan si noe mer om plagget - er det f.eks. forkle til den, hva slags søljer/sølv skal brukes og hvordan skal skjorten se ut? Det ville være fint om du kunne kontakte meg, gjerne på mail til gerdsigne@gmail.com vill jeg bli veldig glad.
    Mvh
    Gerd Signe Salvesen

    SvarSlett